Πόσο το Facebook επηρεάζει την πολιτική;

Posted: 19/12/2012 in Πολιτικἠ
Ετικέτες: , , , ,

facebook

 

Ο ιδρυτής του Facebook Μ. Zuckerberg δεν είναι πολιτικός και ακόμη λιγότερο διπλωμάτης. Όταν λοιπόν ντύνεται κινέζικα και δηλώνει ότι θέλει να «κατακτήσει την Κίνα», δεν έχει κατά νου να απελευθερώσει τους κινέζους από την ιδιότυπη ….φιλελεύθερη δικτατορία του προλεταριάτου του Πεκίνου, ούτε να εισβάλει σε ένα κυρίαρχο κράτος με στρατό και όπλα.  Απλά σκέφτεται με όρους ενός σύγχρονου διευθύνοντος συμβούλου που ενδιαφέρεται να κατακτήσει μια νέα αγορά για το παραγόμενο προιόν του. Επιπλέον, η δήλωση αυτή προδίδει και τον πραγματισμό του Zuckerberg, εκπρόσωπος του οποίου δήλωσε ότι το Facebook  δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να συνεργαστεί με τις κινεζικές Αρχές, γνωστές παγκοσμίως για τον περιορισμό της ελευθερίας του λόγου, τους φυλακισμένους αντιφρονούντες και την λογοκρισία στα κινεζικά ΜΜΕ και το ίντερνετ. Είναι σαφές ότι ο πολύς Zuckerberg, αντιμετωπίζει τις επιχειρηματικές ευκαιρίες εξάπλωσης στην κινεζική αγορά με τον πλέον νηφάλιο και ρεαλιστικό ορισμό του SWOT (strengths-weaknesses-opportunities-threats).

Ένα βιβλίο που τράβηξε την προσοχή μου λοιπόν αφορά το Facebook, και έχει τίτλο: «Το φαινόμενο Facebook, η εκ των ένδον ιστορία της εταιρίας που συνδέει  τον κόσμο», του Ντ. Κίρκπάτρικ.

Σύμφωνα με τον Κίρκπάτρικ, η δύναμη του Facebook δεν απορρέει απ τα εμπορικά σχέδια του ιδρυτή του, αλλά πρωτίστως από τη χρήση που του κάνουν οι ίδιοι οι φανατικοί χρήστες του ανά τον κόσμο. Ήδη το Facebook μετρά ένα δισεκατομμύριο χρήστες παγκοσμίως και έχει μετατραπεί με σταθερό τρόπο σε ένα εργαλείο άσκησης πολιτικής και κοινωνικής πίεσης ιδιαίτερα στο μέτρο που επιτρέπει στους χρήστες του να ανταλλάσσουν πληροφορίες και ιδέες με ταχύτητες πρωτόγνωρες στην Ιστορία του Ανθρώπου. Για χώρες όπως η Κίνα, κι όχι μόνο, το Facebook  είναι το μέσο να εκφράσει κανείς τις πολιτικές του πεποιθήσεις, τις αντιρρήσεις του,  χωρίς να φοβάται για τη ζωή του – όπως ακριβώς παλαιότερα. Γιατί ; Διότι με τη πολλαπλή και δυναμική του μορφή, το Facebook επιτρέπει σε μεγάλες πληθυσμιακές ομάδες να συσπειρώνονται με ταχύτητα αστραπής, πράγμα που δυσκολεύει τη φίμωση του λόγου από πλευράς κρατικών Αρχών και κρατικών μηχανισμών καταστολής.

Το Facebook είναι ένα κοινωνικό δίκτυο και ως τέτοιο έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε τρέχοντα γεγονότα και πολιτικά δρώμενα, από τις αραβικές επαναστάσεις μέχρι το κίνημα των Αγανακτησμένων της Ισπανίας. Μέσω Facebook έχουν οργανωθεί, συντονιστεί, ανταλλάξει συνθήματα και μανιφέστα, και έχουν τέλος συμφωνήσει στον τόπο και το χρόνο και τον τρόπο της αντίστασης τις απαιτήσεις των κυβερνήσεών τους, είτε αυτές αφορούν την καταστολή των ελευθεριών είτε την επιβολή βάναυσων περικοπών και φόρων.

Όμως οι νέοι της Τιεν Αν Μεν, της περίφημης πλέον πλατείας του Πεκίνου, δεν περίμεναν το Facebook  για να σταθούν μπροστά στα τανκς. Ούτε το Facebook, ούτε το Τwitter τους ανάγκασε να αποκτήσουν πολιτική συνείδηση και να ρισκάρουν τη ζωή τους. Αυτό που κάνει το Facebook  λίαν ενδιαφέρουσα περίπτωση μελέτης, είναι ότι συνιστά μια πλατφόρμα ανάπτυξης και διάδοσης της ήδη υπαρκτής πολιτικής συνείδησης των ανθρώπων.

Ούτε ο πολιτικός αλτρουισμός ούτε ο κοινωνικός εθελοντισμός υπαγορεύουν στον κάθε Zuckerberg τί προιόντα θα λανσάρει στην αγορά. Αυτός κινείται με το ψυχρό κριτήριο του κέρδους και των πωλήσεων. Αντιθέτως, είναι οι «πελάτες» των προιόντων επικοινωνίας, με άλλα λόγια οι ίδιοι οι χρήστες που θα κρίνουν την επιτυχία των προιόντων αυτών ανάλογα με τη χρήση που θα τους κάνουν, ανάλογα με το βαθμό στον οποίο θα τα υιοθετήσουν, και έτσι τα κοινωνικο-εμπορικά δεδομένα είναι αμφίδρομα και διαδραστικά: οι πελάτες-χρήστες υπαγορεύουν στις εταιρίες διδάγματα μάρκετινγκ και case studies σχεδιασμού προιόντων.

Όπως παραδέχτηκε σε συνέντευξή τους στις αρχές του χρόνου που τελειώνει, ο Zuckerberg, δεν γνωρίζει εάν και κατά πόσον το Facebook θα καθορίσει τις σχέσεις πολιτών απ την μια και αυταρχικών πολιτειακών δομών απ την άλλη. Όμως η τεχνολογία ανοίγει το ένα κουτί της Πανδώρας μετά το άλλο, και είναι πλέον θεμιτό να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι το Facebook  έχει γίνει ένας νεόκοπος μεν, αδιαφιλονίκητος δε, παράγοντας στην πολιτική αρένα.

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η γιάννης λέει:

    πολύ καλή η …σημειολογία της εικόνας του άρθρου σας! και λίαν εύστοχη.

    • Ο/Η ntianoupoli λέει:

      Προσπαθούμε η εικόνα που συνοδεύει κάθε άρθρο μας να είναι όσο γίνεται πιο αντιπροσωπευτική με βάση την θεματολογία…

Η γνώμη σας;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s